System CRM i ERP to najczęściej wykorzystywane oprogramowania w biznesie. Oba służą do zarządzania procesami w firmie ale, mają inne zastosowanie.
ERP (Enterprise Resource Planning) to system, który służy do zarządzania procesami całej organizacji.
To baza danych, dzięki której wszystkie działy w firmie korzystają wzajemnie ze swoich zasobów i są ze sobą skomunikowane. Taka integracja pozwala na precyzyjnie zorganizowaną współpracę między działami podczas realizacji procesów. ERP do zarządzania firmą produkcyjną pozwala na optymalizację działań na każdym etapie produkcji począwszy od planowania, realizacji aż do rozliczenia zlecenia.
CRM (Customer Relationship Management) to system o dużo węższym zastosowaniu. W przedsiębiorstwie służy do zarządzania działaniami handlowymi i relacjami z klientem. Dobry system CRM jest niezbędny w działaniu każdej firmy. To baza wiedzy o Klientach firmy, działaniach sprzedażowych oraz historii kontaktu. CRM pozwala na planowanie oraz nadzorowanie efektywności działań sprzedażowych i marketingowych.
W małej firmie produkcyjnej, na początku działalności, wdrożenie systemu CRM poprawi jakość obsługi i wesprze proces pozyskiwania nowych klientów.
Firmy których działalność opiera się na produkcji seryjnej i chciałyby mieć większy nadzór nad zakupami, magazynem i sprzedażą skorzystają na wdrożeniu systemu ERP dla produkcji. Podobnie średnie przedsiębiorstwa, w których produkcja odbywa się z wykorzystaniem parku maszynowego i wymaga planowania oraz synchronizacji działań związanych z realizacją zleceń.
Wdrażając w firmie system ERP jako pierwszy, funkcjonalności do zarządzania działaniami handlowymi (CRM) możemy mieć wbudowane w system ERP – będzie to nieporównywalnie tańsze rozwiązanie niż zakup dwóch odrębnych systemów.
Jeśli jako pierwszy w firmie funkcjonował system CRM a teraz planujemy wdrożenie ERP warto zadbać o integrację systemów. Dzięki temu unikniemy marnowania czasu na wykonywanie takich samych działań w każdym z systemów osobno.
W przypadku małych i średnich firm produkcyjnych dobrym rozwiązaniem jest oprogramowanie CRM i ERP tworzone na zamówienie. To oznacza stworzenie systemu na miarę, wg wymagań Klienta, na podstawie opisanych procesów realizowanych w firmie. Dobrze skonstruowany system pozwala na dobudowywanie modułów wraz z rozwojem firmy oraz na integrowanie go z innym oprogramowaniem wykorzystywanym w przedsiębiorstwie np. z systemem ERP Optima.
Zobacz także: Oprogramowanie dla produkcji | CRM dla Produkcji